“De sprong over het IJ” daar hebben we het in Amsterdam al ruim 150 jaar over maar het is nog nooit gelukt.
Zeekastelen, fietsers en kabelbanen,
Het gemeentebestuur heeft afgelopen zomer besloten om de meest imposante attractie van de stad de grote cruiseschepen - Zeekastelen - die achter het C.S. kunnen afmeren te verbannen naar de Westhaven. Daarmee wordt het centrum van Amsterdam beroofd van haar historie als zeehaven. De reden, een fietsbrug naar Noord. Het stadsbestuur is verrast door de snelle groei van Noord. Daardoor wordt het op de ponten onaanvaardbaar druk.
Het stadsbestuur verstaat de kunst van het problemen maken. Willen binnenvaartschepen onder die brug door kunnen dan moet ‘ie minstens 11 meter hoog worden en dat vereist bij een fietsbrug een lang talud. Maar die ruimte is er niet, waarschijnlijk wordt het net zo iets als bij de Nesciobrug een wentelfietspad omhoog en naar beneden. Als je dat ritje 2 keer per dag maakt is de Mont Ventoux voortaan “een heuveltje”. Overigens kan de brug open voor hoog geladen of van een mast voorziene scheepvaart; Kun je een kwartiertje uitpuffen van de steile klim. Men heeft als bezuiniging op de dure metro het station Six-haven aan de populaire zuidkant van Noord geschrapt.
Nu het op de ponten onaanvaardbaar druk wordt haast de gemeentelijke politiek zich om daadkracht te tonen door snel brug(gen) te beloven. Maar, de Havendienst, de Provincie en het Rijk, - mevrouw de minister ‘gaat er voor liggen’ zijn er mordicus tegen. De Zeekastelen zo is de bedoeling moeten verkassen naar de Westhaven. Vandaar worden de passagiers met bussen naar de stad vervoert….!? Hadden we niet al veel te veel bussen in het centrum?
Alternatieven
Meer ponten laten varen kan als er ook extra pont aanmeer locaties komen.
Toen Noord nog veel industriële bedrijvigheid kende – scheepsbouw - werden er door private overzet dienstjes – de voorlopers van de rondvaartrederijen - veel medewerkers voor de deur van het bedrijf afgeleverd. Is dat niet opnieuw een mooie taak voor de rondvaart en aanverwante passagiers/toeristen vervoerders?
En dan is er nog een pracht oplossing, een kabelbaan over het IJ, een beproefd concept dat in het buitenland geregeld wordt toegepast. Zo’n ding heeft bijna de transport capaciteit van een metro maar is veel goedkoper en sneller te realiseren dan een brug.
Want als je nou werkelijk een sprong over het IJ wilt maken doe dat dan ook goed, zo’n kabelbaan hangt op 100 meter hoogte zodat de Zeekastelen er onder door kunnen en is naast publiek transportmiddel een extra attractie van jewelste.
Hieronder de Emirates Air Line in Londen over de Thames
Welvarende groet Amsterdam Boat Events